Maandag 18 mei 2015

Op tijd vertrokken naar de luchthaven van Schiphol. Vliegtuig had 45 min vertraging was te laat binnen. We komen in Dubai toe om 23u30, in Bangkok is het nu 00u30.Na 10 min trein en 20 min wandelen komen we aan  bij gate C25 voor onze vlucht naar Bangkok.

Hanoi

Dinsdag 19 mei 2015

Om 12u30 landing in Bangkok. Daarna vlucht naar Hanoi. Na 27 uur onderweg eindelijk in ons hotel. Even nog  een frisse neus halen en na een klein wandelingetje in de buurt van ons hotel belanden we in een gezellig restaurantje  boven op een dak. Nog een slaapmutsje en dan richting hotel waar we gaan genieten van ons zalig bedje.

hanoi

bar

Woensdag 20 mei 2015

In de VM wandeling door het oude Hanoi. Veel te warm hier, 45 gr en nat tot op mijn onderbroek van het zweet.
In de NM even rust daarna eten in een plaatselijk typisch Vietnamees restaurant. We maken ons stilaan klaar om ’s avonds de nachttrein te nemen richting Sapa met de Victoria Expres. Om 21 h afspraak in het station van Hanoi voor de grote uitdaging: Slapen op een nachttrein … een hele belevenis. Gelukkig zat er weinig volk op de trein althans in de superior rooms en konden we toch per koppel een compartiment nemen. Normaal was het voorzien één voor ons 4. De gezellige bar maakt veel goed, het slapen was iets minder. Na een verkwikkend ontbijt op de trein om 5u45 rijden we het station binnen om 6u15 en worden we daar opgehaald en naar het Victoria hotel gebracht.

cat cat

Sapa

Donderdag 21 mei 2015

Na een verkwikkend ontbijt op de trein om 5u45 rijden we het station binnen om 6u15 en worden we daar opgehaald en naar het Victoria hotel gebracht. Na 1 uurtje rijden komen we aan in Sapa in Victoria hotel voor het ontbijt. Om 9u45 starten we met een wandeling van 3 uur naar de Cat Cat waterval. Weerom kletsnat van het zweet. De verkenning van deze mooie streek gebeurt onder leiding van een zeer ervaren plaatselijke gids. Hij waarschuwt ons ook voor de Sapavrouwen die je blijven volgen en allerlei koopwaar aanbieden, best negeren ze blijven toch volgen nogal hardnekkig…
Overnachting in Hotel Victoria.

Vrijdag 22 mei 2015

Vannacht hevig onweer, veel regen. Gelukkig is het over als we wakker worden. Na het ontbijt vertrekken we voor een wandeling door de rijstvelden. Eerst krijgen we een paar prachtige panorama's te zien waarvoor Sapa  bekend is. Deze wandeling wordt weerom door onze plaatselijke gids in goede banen geleid. Daarna dalen we af naar het eerste dorpje.Hier zijn we echter niet alleen :een troep zwarte Hmong vrouwen met baby's blijft ons volgen om allerlei spullen te verkopen.
We lunchen in een plaatselijk café. Een slingerend paadje door de rijst terrassen brengt ons naar een volgend dorpje. Hier wonen de Rode Hmonvrouwen. Onderweg stoppen we nog even in een plaatselijk cafeetje en er is zelfs Wifi ongelooflijk. Aan het einde van dit dorpje staat ons busje dat ons de laatste 8 km terug naar Sapa brengt. Prachtige dag geen regen gehad maar zodra we aan het hotel aankomen valt het water weer met bakken uit de lucht. We springen nog even in het zwembad van het hotel en maken ons dan klaar om te vertrekken naar de nachttrein die ons terug naar Hanoi brengt. Om 20u30 vertrekt de trein. Deze keer is er om ėėn of andere duistere reden geen bar aan de trein. Dus maar vroeg naar bed. Al bij al valt onze trip met de nachttrein nogal mee hoewel slapen is toch anders…

Zaterdag 23 mei 2015

Deze keer worden we al  om 4 u gewekt want de trein zal al om 5 uur aankomen in Hanoi. Onze taxi staat al klaar. Nog even naar ons vorig hotel om de rest van onze bagage op te halen en dan naar de luchthaven. Om 8u30 vertrekken we naar Hue om daar rond 10u aan te komen. Onze gids staat al klaar. Eerst naar het hotel La Residence om een hapje te eten en een verfrissende duik in het zwembad te nemen. Hoewel… verfrissend kun je het niet echt noemen want het water is meer dan 30 gr maar toch frisser dan de buitentemperatuur want die bedraagt 40gr. Om 15u vertrekken we voor een bezoek aan de Thien Mu Pagoda en daarna wandelen we door de plaatselijke overdekte markt Dong Ba.
Tijdens onze avondwandeling in de omgeving van ons hotel vinden we toevallig een plaatselijk gezellig Vietnamees restaurant waar we zeer lekker hebben gegeten voor amper 15€ per persoon. Een meevaller en zeker voor herhaling vatbaar vlak bij het hotel!

Zondag 24 mei 2015

Vandaag staat een citytrip in Hue op het programma. We bezoeken de Citadel of de Keizerlijke stad. De mausoleums van Minh Mang en Khai Dinh komen ook aan de beurt. We stoppen even in een plaatselijk dorpje dat bekend staat voor het maken van stokjes voor de offerande in de tempels. De meisjes maken zo tot 1000 stokjes per dag.
Daarna brengt de gids ons via schilderachtige dorpjes naar het oudste bruggetje van Hue : Thanh Toan. Dit bruggetje werd gebouwd door de Japanners en vertoont grote overeenkomst met de Japanse brug in Hoi An. We hebben weer echt genoten van de trip al kwamen de parasols en zonnehoedjes goed van pas.
Opnieuw aangekomen in het hotel verfrissen we ons even in het zwembad met water van 34,7 gr C. Te heet voor mij dus…ik besluit om nog even een wandeling te maken langs de rivier en door de straatjes van Hue. S' avonds eten we terug in het hetzelfde restaurantje en hebben er opnieuw zeer lekker gegeten.

Maandag 25 mei 2015

Vroeg uit bed, ontbijt om 6 uur want onze vlucht naar Ho Chi Minh is om 8u30. Harry komt ons even goeiedag zeggen want hier moeten we twee uur wachten op onze aansluiting naar Phu Quoc. Het eiland is even een rustpauze om wat te relaxen in afwachting voor het tweede deel van onze reis met bestemming Cambodja.
De mensen van het hotel staan ons reeds op te wachten. Ze brengen ons naar de resort Chen Sea 8 km van de hoofdstad Duong Dong. Een prachtige locatie aan de golf van Thailand. Mooi zwembad en daar genieten we onmiddellijk van.
We kunnen hier ook genieten van zon zee strand, een prachtig zwembad met verfrissend water –lekkere cocktails- happy hour… Wat moet een mens nog meer hebben ???

Dinsdag 26 mei 2015

Vandaag verkennen we het eiland Phu Quoc even. We gaan eerst op zoek naar de hoofdstad Duong Dong. Hier is de tijd nog wel even blijven stilstaan. We lopen langs de vissershaven en de vismarkt:druk, vuil en stinken. Daarna nemen we de taxi naar Ham Ninh aan de andere kant van het eiland. Hier is het zo mogelijk nog een beetje primitiever maar we vinden toch een visrestaurant waar we lekkere krab hebben gegeten. Terug in het hotel genieten we nog even van het zwembad.

Woensdag 27 mei 2015

Phu Quoc – vrije dag
Vandaag houden we het rustig en genieten van onze laatste dag in onze prachtige resort. Ik ga in de omgeving een wandeling maken en daar zie ik hoe de plaatselijk bevolking leeft. Ik ontdek er ook een lokaal restaurantje dat er proper uit ziet.
We gaan het er dan ook op wagen om onze lunch daar te nemen.
We bestellen een aantal kleine gerechtjes om te starten. Een gerecht bevat kip en plots zien we een jonge gast in de tuin achter een kip aanhollen. Het gekrijs even later bewijst dat ze geslacht is. Verser kan niet natuurlijk, toch was alles lekker behalve de kip…

Donderdag 28 mei 2015

We verlaten de resort om 8u richting luchthaven. Onze rechtstreekse vlucht naar Cambodja is gecanceld. Daarom moeten we eerst terug naar Ho Chi Minh vliegen om daar een vlucht te nemen  naar Siem Reap in Cambodja. Dit is weer een extra vlucht en 4 uur vakantie verloren.
Om 16u landen we dan uiteindelijk in Siem Reap. We duiken nog even in het zwembad van het hotel om daarna de stad in te trekken om een hapje te eten. Wat een groot verschil met Vietnam. Gezellige straatjes met leuke cafeetjes en restaurantjes.
Alles veel properder hier. Nadat we volop hebben genoten van de gezellige sfeer en het avondleven in Cambodja is het stilaan tijd om terug te keren naar ons hotel voor de eerste overnachting in Cambodja. Hier wacht ons immers een druk programma met veel bezienswaardigheden.

Vrijdag 29 mei 2015

Na het ontbijt vertrekken we om 8u30 naar onze eerste tempel Angkor Thom, wat het meesterwerk van Koning Jayavarman VII was. Ons bezoek start bij het terras van de Leper Koning, het koninklijk crematorium. Verder lopen we langs het terras van Olifanten oorspronkelijk gebruikt als galerie voor het bekijken van de koning bij parades, optredens en traditionele sportmanifestaties.
We nemen ook een kijkje bij de Baphuon tempel en de tempel van de Bayon. Adembenemend mooi zijn deze kunstwerken van Angkor Thom. Vervolgens rijden we naar de Ta Prohm tempel.
Deze tempel, bijna overwoekerd door boomwortels, is ook bekend van de opnames voor de film Tomb Raider met Angelina Jolie.
Na de middag bezoeken we de moeder van alle tempels Angkor Wat, de grootste Hindoetempel ter wereld. Hij werd gebouwd in de 12de eeuw door Suryavarman II en is symbool voor de trots en de kracht van de Khmers.
Uitgeput door het wandelen in de felle hitte maar toch zeer voldaan door de geziene schoonheid  ‘s avonds keren we terug naar het hotel .
We maken ons klaar voor een bezoekje aan de gezellige Pub Street in Siem Reap om daar een hapje te eten.
De toek-toek staat ons al op te wachten en brengt ons veilig terplaatse. Als afsluiter van een gezellige avond en lekker eten gaan we nog een pintje drinken bij een Belg in café de Red Piano.

Zaterdag 30 mei 2015

Vandaag vertrekken we naar Banteay  Srei, ook de vrouwentempel genoemd. Hij dankt zijn naam aan het feit dat de details zo ingewikkeld en fijn zijn dat ze niet door mannen kunnen gemaakt zijn.
De tempel werd gebouwd door een brahman in 967 en wordt ook de kleine roze tempel genoemd. Ons volgend bezoek is de Banteay Samre tempel met het meest talentvolle snijwerk uit het Angkor tijdperk te zien op de frontons boven de binnendeuren. Tenslotte bezoeken we nog de Preah Neak Pean en Preah Klan tempel. Onze zonnebescherming en extra water komen weerom goed van pas want de temperatuur hier is verschroeiend. Een frisse douche of het zwembad zal deugd doen en we maken ons weerom klaar voor een avondje stappen in het centrum van Siem Reap in de omgeving van Pub Street. De toek-toek haalt ons weerom op.

Zondag 31 mei 2015

Vandaag hebben we een vrije dag en gaan we even shoppen in het centrum van Siem Reap. We bezoeken de lokale vroegmarkt en wat souvenirshops. S' middags eten we nog een lekker soepje aan de rivier en zakken dan langzaam af naar het hotel om even af te koelen. ‘s Avonds hebben we in het hotel een lekker afscheidsdiner want Harry vertrekt morgen terug naar Vietnam.

Maandag 1 juni 2015

Het drijvende dorp op het Chong Kneas meer. Alles drijft op het water in deze levende vissersmaatschappij: drijvende scholen, drijvende winkels, drijvende tankstations enz
In de late namiddag vertrekken we naar de luchthaven van Siem Reap voor een vlucht naar Bangkok. Daar overnachten we dan in het prachtige Novotel aan de luchthaven. Na nog een laatste plons in het mooie zwembad en een etentje in het hotel op tijd ons bedje in want het is al vroeg te vertrekken voor de terugreis.

Dinsdag 2 juni 2015

Na een vroeg ontbijt brengt het busje van het hotel ons naar de luchthaven om via Dubai naar Amsterdam te vliegen.