1 september: Corfu

Om 19u00 plaatselijke tijd aangekomen op Corfu.
Na een heerlijk buffet met live muziek wandelen we nog even langs de zee. Op een terrasje in een plaatselijk café  nemen we nog een slaapmutsje 3€ voor 1/2 liter bier en 3,5€ voor een 1/2 litertje wijn.

2 september: Corfu - Zagoria

Om 10u30 nemen we de overzet naar het vasteland. Om 12u30 aangekomen in Kepkypa (Kerkyra). Met de bus vervolgen we zo onze reis. We stoppen nog even in Ioanina om de lunch te gebruiken en lopen  even langs het meer. In Ioanina zullen we zondag avond logeren. We vervolgen onze busrit naar de Zagoriadorpjes in het berggebied waar we 4 nachtjes zullen verblijven. s'Avonds komen we dan toe in het prachtige bergdorpje Papingo waar wordt verteld dat de bruine beren tot in het dorp komen. Deze dorpjes zijn helemaal afgesloten voor verkeer, grote voertuigen zoals bussen kunnen er niet komen. Wegens beperkte slaapplaats in één gastverblijf werd de groep gesplitst. De Zagoriadorpjes zijn gelegen in het Nationaal Park en bieden als ontbijt hoofdzakelijk streekprodukten, zelf gebakken brood enz. Er zijn hier verschillende gezellige en ook lekkere restaurantjes waar we de eerste avond al direct naar op zoek gingen om te toasten op de verjaardag van Guy en Edgar.

3 september: Zagoria

Transfer van Papingo naar Koukouli, dat op een hoogte van 900 meters is gelegen. De nederzetting heeft een mooie kerk, gewijd aan Koimisis tis Theotokou (1788), alsook verscheidene impressionante herenhuizen. Van hieruit maken we een gemakkelijke mooie wandeling naar Kipi waar we enkele prachtige bruggen zullen zien. We maken nog een mooie groepsfoto op de 3-bogenbrug waar onze gids Paris ook de nodige uitleg geeft en we een heel mooi panoramisch zicht hebben.
Deze is de meest impressionante van alle bruggen. Ze is in 1814 gebouwd, dank zij de 20.000 piasters, die werden geschonken door de abt van het Vitsa klooster. Deze brug heeft drie bogen en is het meest gefotografeerde monument van de streek.
Bij voldoende tijd maken we nog een kleine klim naar een kerk met een prachtig uitzicht. Het middagmaal gebruiken we in een klein pensionnetje in een mooie omgeving. Bij onze aankomst in ons zeer charmant gastverblijf genieten we op het mooie terras nog van een lekker pintje of glaasje wijn vooraleer we in ons bedje duiken.

4 september: Zagoria

Vanuit Papingo brengt de bus ons naar het kleinste Zagoria dorp Tsepelovo, waar we de kathedraal zullen bezoeken. Daarna rijden we 30 minuten verder naar de kleine nederzetting Vradeto, die tot 1973 enkel te bereiken was via de beroemde Skala Vradeto 1500 treden naar beneden en daarna terug 1500 naar boven. Na een ontspannende koffiestop op het gezellige dorpsplein wandelen we naar Beloi voor een adembenemend uitzicht. Op deze ongelooflijk mooie plek genieten we van een inkijk in de Vikos kloof.  Daarna rijden we terug naar Vradeto. We gebruiken de lunch in Kapasevo. De heerlijke lunch is bereid door 2 meisjes van Papingo. We bezoeken nog het evangelystika klooster (Maria Boodschap) waar nog 1 kloosterlinge woont. Overnachting in ons gastverblijf in Papingo.

5 september: Zagoria

Korte wandeling voor de liefhebbers onder leiding van Georgina (verkenning van het dorp en foto’s maken). In alle rust genieten van een drankje en we zijn weer klaar voor onze volgende trip. We wandelen van Papingo naar de Rogovo kloof. Hier treffen we de unieke ‘kolimbithres’ aan. Het is een smalle bergkloof, waarin het water gedurende eeuwen de rotsen heeft uitgeslepen, zodat er kleine poelen zijn ontstaan. Voor sommigen een ideale plaats voor een verkwikkend bad. We hebben zwemgerief bij en enkele dapperen nemen ook een duik in het ijskoude water. Hier hebben we met zijn allen genoten van de zeer uitgebreide picknick die werd afgeleverd door ons gastverblijf.
Van hieruit vertrekken we dan met de bus voor onze geplande rafting. Zeer leuk en spectaculair kan je het zeker noemen. Iedereen heeft er enorm van genoten.
Terug met de bus naar ons gastverblijf voor onze laatste overnachting.
Na een lekkere douche maken we ons klaar voor bezoek aan restaurantje waar we uitgebreid en lekker hebben gegeten met een biertje of wijntje als afsluiter van ons verblijf in de Zagoriadorpjes.

6 september: Ioannina

Ontbijt en vertrek naar Ioannina, de hoofdstad van Epirus, gebouwd aan de oevers van het Pamvotismeer. De naam Ioannina verwijst naar Johannes en vele kerken dragen ook zijn naam.
We maken een boottocht naar Het eilandje (zonder specifieke naam) waar we 2 kloosters bezoeken eentje gewijd aan Ali Pacha. Terugtocht met de boot en lunch aan het meer. Voor de liefhebbers wandeling extra muros (buiten de muren van de vesting). Bezoek moskee en Aslan Pasha museum waar destijds de Pasha verbleef met zijn harem.
Vertrek met de bus naar onze volgende slaapplaats een hotel in Ioannina. Hier is ook ons avondmaal voorzien in het hotel.

7 september: IOANNINA – METEORA – METSOVO – IOANNINA

Vandaag staat het bezoek aan de Meteorenkloosters op het programma. Slechts enkele (een zestal)van die kloosters zijn nog te bezoeken. De indrukwekkende busrit met regelmatige stop voor een mooi zicht op de verschillende kloosters tegen de rotsen gebouwd laat niemand onberoerd. Ze hangen als het ware tussen hemel en aarde. Vandaar de naam de Meteora. Iedereen komt hier enkel voor rust en retraite, het zijn nu ook enkel gebedsoorden.  Het Nicolaasklooster, het klooster van de Transfiguratie, Varlaam, Roussano, het klooster van de Heilige Drie-eenheid (Agia Triada) zijn zowat de belangrijkste te bezoeken plaatsen. In dit laatste klooster is ook de film “The Flight of the Eagle” (film over ontvoerde kinderen) en de Bondfilm “For your eyes only” opgenomen. Verder zien we nog het Stefanosklooster wat een meisjesweeshuis was. Tenslotte maken we als afronding van ons bezoek aan de kloosters nog een wandeling volledig naar beneden (afdaling volledig met trappen) naar het Roussano klooster. De bus brengt ons naar Kalambaca voor een lekkere en snelle lunch. Verder naar Metsovo waar we een afspraak hebben met een Nederlandse dame Cecile. Deze dame was getrouwd met een Vlage (dit is een minderheidsgroep die een eigen taal hebben, een vermenging van Grieks en Latijn). Metsovo (letterlijk tussen de bergen maar ook het berendorp genoemd) is de hoofdstad van de Vlagen. Na een zeer interessante rondleiding en een verfrissend drankje bij haar thuis waar ze vertelde over haar leven met de schaapherder, keren we terug naar de bus die ons terugbrengt naar het hotel waar we opnieuw het avondmaal nemen.

8 september: IOANNINA – DODONI – NECROMANDEION – IGOUMENITSA – CORFU

Vroeg opstaan – ontbijt om 7u en vertrek om 8u.
Deze morgen bezoeken we de opgravingen van Dodoni. Het heiligdom Dodoni was een orakelplaats en is dit altijd gebleven. De orakelplaats voor de gewone mens. Deze site waar de restauratie nog volop aan de gang is geeft ons een zicht op stadion ,haard tempels enz. Daarna rusten even uit aan de Styx rivier (poel des verdriet) in Mesopothani om van hieruit naar het Nekromanteion van Ephyrra te gaan. Spijtig genoeg was deze ondergrondse tempel gewijd aan Hades gesloten. Er waren herstellingswerken bezig aan de eeuwen oude trap die afdaalt naar de onderwereld Hades.
We nemen de lunch aan de kust en vertrekken dan met de overzetboot naar Corfu. Corfu is een 365 km lang eiland in de vorm van een sikkelvormige halve maan. We komen ditmaal terecht in een mega hotel met meer dan 100 kamers en twee prachtige zwembaden en gelegen aan zee. Na het eten gaan we nog even naar de Beach bar.

9 september: Corfu

We stoppen even aan één van de oudste kerken van het eiland  Kerkira. De pastoor is gaan shoppen en dus we kunnen niet binnen. Daarna rijden we naar Mon ReposDit archeologisch museum is gelegen op de top van de Analipsis heuvel, nabij Kanoni, alweer een erg mooie locatie te midden van veel groen. Dit voormalig paleis werd in 1826 gebouwd door de Brit Frederic Adams, die blijkbaar niet op een cent moest zien. Het is een klein maar bijzonder smaakvol paleis met koloniale architecturale elementen.
Het herbergt een museum, waar u een groot aantal Ionische pronkstukken kunt bewonderen. Mon Repos is omgeven door een groot park, waar u heerlijk kunt wandelen. De overblijfsels van het oude Corfu, welke tegenover het paleis zijn gevonden, doen archeologen besluiten dat het paleis gebouwd is op de funderingen van de oude stad. We bezoeken het museum  alsook de agora en de oude Dorische tempel van Poseidon.
We maken nog een klein boottochtje (10 min varen) naar het Muizeneiland volgens de legende het versteende schip van Odysseus. We brengen een bezoek het kruiskoepelkerkje op het eilandje en het winkeltje aldaar.
We nemen de lunch in een van de oude straatjes van Corfu. Normaal zouden we nu Corfu bezoeken maar het begint te regen dus rijden we maar naar het hotel. Zodra het wat minder regent springen we in het zwembad. De meeste gasten hier in het hotel hebben een all-in. Wij niet maar ze zien er niet naar, dus genieten we nog even van een gratis pintje en ouzo.’s Nachts worden we getrakteerd op een fikse stormwind en pletsende regen.

10 september: Corfu

Een beetje uitslapen. We vertrekken maar om 10 u met de bus vanuit het hotel.
We starten met een bezoek aan Achilleon ( het paleis van Sisi).
Het Achilleon omvat een enorme kunstcollectie met vele ionische zuilen, beelden van de 9 muzen, beelden van vooraanstaande dichters en schrijvers, beeld van de keizerin in de tuin. Het beeld van de stervende Achilles (vandaar de naam Achilleon) is werkelijk indrukwekkend. Verder zien we nog de triomferende Achilles met strijdwagen. Via de kustlijn waar we veel gestrande schepen zien door de ravage en de storm van de voorbije nacht, komen we toe in de oude stad Kerkina (Corfu) waar we een bezoek brengen aan de oude stad en het fort. We eten in het stadje en maken een wandeling langsheen de winkels en bezienswaardigheden. Onze gids Georgina maakt ons hier ook attent op koum quad een nationaal drankje gemaakt van kleine appelsientjes met een beetje de smaak van quantro maar zeer zoet.
Nog een plons in het zwembad en we maken ons klaar voor het eten in het Louis hotel waar we nogmaals overnachten.

11 september: Corfu

Na het ontbijt samenkomst om 10u en vertrek met de bus voor een bezoekje aan Paleokastritsa gelegen aan de noordwest kant van het eiland. Daar bevindt zich een mooie kloostercomplex voor een achttal monniken, gewijd aan de maagd Maria. Op een heuvel gelegen te midden van groen, overziet het de baai van Paleokastritsa.
Daarna een boottochtje met de Yellow Submarine om even onder het water de vissen in de baai te bekijken en we varen ook voorbij een grot. Mooi uitzicht op het klooster. We zijn vrij om een plaats te zoeken om te eten en vinden het restaurantje Atipa  dat Reggy (een oud medewerker van mij) me heeft aanbevolen. Daarna vrije tijd in het hotel, wat zwemmen voor de liefhebbers en ons klaarmaken voor het buffet in het hotel.

12 september: Corfu

Ontbijt en transfer met de bus naar de haven van Corfu. Vertrek om 8u aan het hotel. Vandaag staat een bezoek aan het eiland Paxos op het programma. Paxos heeft een oppervlakte van 19 vierkante kilometers. Het is één van de groep kleine eilandjes in de Ionische zee.  Paxos staat vol olijfbomen en op Anti Paxos staan veel wijnstokken. Het hoofdplaatsje van Paxos is Gaios, een gezellig stadje dat rond de haven gegroeid is. Het wordt beschermd door twee kleine eilandjes Aghios Nikolas en Panagia.
Slechts een tweetal kilometer zuidwaarts van Paxos ligt Anti-Paxos, nog kleiner en bijna onbewoond. Hier dus geen olijfbomen maar vooral kleine wijngaarden, die door inwoners van Paxos worden verzorgd. Een aantal onder hen, heeft ook een woning op Anti-Paxos.
Blauwe grotten van Paxi: de eerste noemt Papanti grot en de tweede is de Ahai grot. Het bootje vaart binnen in de grotten en je zou mooie foto’s kunnen maken.

13 september: Albanië

Vertrek om 8u met de bus naar de boot voor onze trip naar Budrint of het oude Buthrotum, gelegen in het zuidwesten van Albanië. Dit was in de hellenistische tijd tot aan de Ottomaanse periode een haven. Is bekend ook voor de mosselbanken en visvangst maar momenteel prijkt de site op de Unesco wereld erfgoedlijst . Gelegen aan de zee-engte van Corfu en omgeven door een pittoreske lagune is het een van de meest bekoorlijke archeologische sites in de regio van de Adriatische zee.
Bewoond sinds prehistorische tijden was Budrint de verblijfplaats van een Griekse kolonie, een Romeinse stad en een bisdom. Daarna volgde er een periode van voorspoed onder de Byzantijnse administratie, gevolgd door een korte bezetting door de Venetianen. In de late middeleeuwen werd de stad verlaten omdat er zich moerassen in de directe omgeving  hadden gevormd. De huidige archeologische site is een verzamelplaats van ruïnes, die elke periode van stadsontwikkeling laten zien. We krijgen een uitgebreide rondleiding op de site door plaatselijke gids en Georgina en zien badhuis, aquaducten, theater, mooie bogen en poorten. Men is hier ook nog volop bezig met verdere opgravingen en restauratie. Alleszins een opmerkelijke en imposante site.

14 september: Diapontaeilanden

Vandaag nemen we afscheid van Georgina die nu een andere groep zal begeleiden. Uitgebreid afscheid voor iedereen op de bus stapt voor onze transfer naar het dorp San Stefano .
Vandaag trekken we er op uit met een boot voor ons alleen, zalig!
We schepen in om te genieten van een ontspannende dag. We gaan op verkenning naar twee mooie eilandjes nabij Corfu, Erykoussa en Othoni, die samen met Mathraki gekend zijn als de Diapontaeilanden (gelegen tussen de Ionische en de Adriatische zee). Er is ook mogelijkheid voor de zwemmers om hier een plons te doen vanop de boot in het water. De bewoners van de eilanden leven vooral van visvangst en olijfolie. Er is weinig toerisme.
Vanuit de haven van San Stefano is het ruim een uur varen naar Erikoussa. Het eilandje is gelegen ten noordwesten van het eiland Corfu. Op Erikoussa is er maar één stadje, dat dezelfde  naam draagt als het eiland. Bij de volkstelling van 2001 telde men 698 inwoners. De oppervlakte is 3.7 km². Het eilandje bevat veel wouden, cipressen en olijfbomen. Er zijn twee stranden, Porto en Braghini. De namen zijn afkomstig uit de tijd van het Venetiaans bestuur. Alhoewel Braghini zelden wordt gebruikt, is het strand mooier dan dat van Porto. Maar Braghini ligt wat meer uit de bewoonde wereld, zodat er minder volk naar toe gaat. Na dit bezoek varen we een uur naar Othoni. Dit eilandje is gelegen in het meest westelijk deel van Griekenland en ten noordwesten van Corfu. In de 19de eeuw was het de hoofdplaats van de Diapontia eilanden. Volgens de Griekse mythologie is hier de grot waar  Odysseus samen met zijn geliefde verborgen leefde. Daar is ook de mooie kerk van de Drievuldigheid gebouwd. Vandaag leven er ongeveer 150 personen op dit eiland. Hun voorouders zijn meestal afkomstig van het eiland Paxos.
Een heerlijke maaltijd met voor sommigen onder ons lekkere kalfslever en later een leuke zwempartij in de zee maakte dan weer een einde aan dit bezoek van de eilanden.
De  terugvaart die ruim anderhalf uur duurt brengt ons langs zeer mooie plekjes (Chanel d’amour) waar geliefden zich verschuilen tussen de grote rotsformaties en rotsspleten. Voldaan na deze weer zeer leuke dag keren we stilaan terug met de bus. Nog 34 km tot aan het hotel waar we onze laatste overnachting hebben want morgen zit onze mooie en leerrijke reis er weeral op.

15 september: Einde reis

Ontbijt rond 9u en uitleg over het verdere verloop van de dag. Deze voormiddag is iedereen vrij en er wordt een laatste gezamenlijke lunch gepland om 13u30 in het dorp zelf . Daarna is het tijd om ons stilaan volledig klaar te maken voor het vertrek naar de luchthaven om 17u30. Om 18u10 (plaatselijke tijd) hangen we dan al in de lucht richting België.