bannerperu

Dag 16: Machu Picchu

23 juli 2008

Machu Picchu

Machu Picchu: Tempel met 3 vensters

Machu Picchu: zonnewijzer

Na het ontbijt rijden we terug naar Ollantaytambo. Hier nemen we de trein naar Aguas Calientes. Een privémaatschappij beheert de spoorweg, die vertrekt vanuit een hotel. De rit duurt 1,5 uur. Onderweg zien we de overgang van berglandschap naar de aanvang van het oerwoud.

Er is een trein voor de lokale bevolking en een aparte voor de toeristen, uiteraard met een ander prijskaartje.

We zien het Incapad lopen langs de berghelling. Op geregelde afstanden merken we Incasteden op. Het hoogoerwoud ligt in een scherp V-dal. Ook nu weer ligt Machu Picchu dorp veel lager dan de Incastad (2.000 en 2.400meter hoog).

Een ingangsticket kost zo maar even 122sol. Sinds 1911 bekend door de ontdekking van Bingham.

De weersomstandigheden veranderen door een tropisch klimaat.

In de trein krijgen we een mooi beeld van de besneeuwde berg Veronica.

Machu Picchu is bedreigd door de 5.000 toeristen die over heel de site mogen rondlopen, maar ook door de modderlagen in het regenseizoen.

Hiram Bingham (her)ontdekte de site. Zijn verdienste is het bekendmaken en het opkuisen van de site.

Bingham nam duizenden voorwerpen mee naar Yale.

Boven de stad van Machu Picchu (oude berg) toornt de Huayna Picchu (jonge berg). De stroom beneden is de Rio Urubamba.  Alleen al de ligging: een geïsoleerde berg van Machu Picchu. Dus zowel de Urubamba als de berg zijn heilig voor de Inca's. Het heeft jaren gekost om alles vrij te maken. De ronde toren was het eerste dat vrij werd gemaakt. Er zijn twee grote delen. Wij staan op de terrassen. We zien het stadje, onderaan rechts de Condor en hoger het religieuze gedeelte. We kennen de oude en de jonge Picchu. De jonge is 2.700m hoog. Er zouden maximum 2.500 personen kunnen leven hebben als we naar de woningen en de capaciteit van de terrassen kijken. Nog niet alles is integraal ingetekend. Het linkse deel, de Torion, diende om de zon te observeren omdat er maar twee raampjes zijn in de Torion. Er was geen water in de stad, dat moest van de Urubamba komen (volgens onze gids, maar daar is twijfel over gezien door de stad zowel afvoerkanalen als kleine geultjes aanwezig zijn). De enige toegangspoort kwam uit de richting Cusco. Het geheel was erg beschermd gelegen. Raar is dat de Spanjaarden er geen weet van hadden. Daarom gaat men er van uit dat deze site al verlaten was. Heel de omgeving is vulkanisch van aard. Alleen al de Torion: beneden water, erboven een rots(aarde) en de observatietoren. Het geheel dateert uit de 15'de eeuw. De beste steen werd gebruikt voor het religieuze deel (zoals steeds). De noord-zuid-as loopt precies door deze site. De daken hebben stenen uitstulpingen. Het dak was van riet, op houten balken vastgesnoerd, rond die uitstulpingen. De stenen passen uniek in elkaar. We passeren de vertrekken van de Inca, hij had meerdere vertrekken.

Wat was Machu Picchu eigenlijk?

Volgens onze gids was er geen water. Het zou Pachacutec's begraafplaats moeten zijn. Volgens Myriam kan het ook een buitenverblijf zijn. De landbouw was om de hofhouding te onderhouden. Misschien werden hier de jonge Inca's opgeleid. Of was het de verblijfplaats voor de vrouwen. Of was het een centrum om het oerwoud in te nemen. Zijn de Spanjaarden hier geweest? Misschien ja, maar er was voor hen geen goud, geen werkvolk, dus onbruikbaar. Niemand weet het precies. Misschien is de stad verlaten als de Spanjaarden aankwamen. Was er een epidemie? Het onderste gedeelte is prachtig gemaakt, de opbouw moest echter heel snel gaan. Waarom? Hier is het heiige deel van de stad. De tempel is verzakt. Erboven ligt het zonneobservatorium. We kijken in de vallei. Van de Urubamba tot de top hebben we bijna 1km hoogteverschil. Op een Zuiderkruis (hier een vierkante steen) die er niet evenwichtig uitziet, doch precies berekende afstanden heeft en alle maanden aangeven. De enige intiwatari die nog intact is (zonnecentrum), de Spanjaarden vernielden ze allemaal. We zien meerdere stenen die de jonge Machu Picchu weergeeft.

De priesters beheersten de maatschappij (denk aan het hart van de levende lama) om de oogst te voorspellen, terwijl hij daarvoor eigenlijk zijn kennis van zon en hemellichamen gebruikte. Wie overspel pleegde of zich niet aan de regels hield werd heel streng aangepakt. We lopen via de buitenmuur waar verschillende Incapaden naar beneden lopen. Huizen werden vaak verhoogd met een verdiep als er te veel kinderen kwamen of om grotere voorraden te kunnen opslaan. De Incamaagden voor een Inca moesten kinderen voortbrengen om over heel het rijk vertrouwelingen in te kunnen zetten. Yupanki en zijn vader Pachacutec hebben het rijk zijn groot gebied gegeven op het eind van de 15'de eeuw. Dus het duurde niet lang meer voor het Incarijk instortte door de broedermoord en daarna de Spanjaarden kwamen. De Inca's waren gewoon een kleine adellijke familie, die hun macht oplegden aan de lokale bevolking en de overwonnen stammen. Door verplaatsingen werd hun macht nog groter. De huizen hebben allen een individueel uitzicht. De architectuur is dus groots geweest. We zien twee schaaltjes met water. Er wordt van uitgegaan dat men daar 's nachts in keek om waarnemingen van het heelal te maken. Weerom zien we dat de muur onderaan perfect is, maar naar boven toe sneller moest gewerkt worden. De uitstulpels zouden gediend hebben als 'kapstok' om allerlei waardevolle dingen op te hangen.  Hele bevolkingsgroepen wilden bij de aankomst van de Spanjaarden liefst overgaan naar de Spanjaarden. Ze gingen van de regen naar de drop. We zien de condor met vleugels, het zou een offerplaats geweest zijn voor moeder aarde. De condor bracht de verbinding naar het hogere.

Hier komen dagelijks 2.500 tot 5.000 bezoekers per dag. We waren gelukkig vroeg, als wij middageten stroomt de massa binnen. Ook het weertje zit ons enorm mee. Blijkbaar komt er in de  namiddag geregeld mist voor. We passeren de hoofdingang die uit Cusco komt. Het is prachtig weer, we klimmen na de middag tot de top. Moe en uitgeput komen we aan de uitgang tegen 15u30. Watertandend naar een frisse pint die dan .. 16sol kost voor een 33cl.